Avdotya Ryazanochka

נזכרתי באגדה ובה אשה בוחרת בין בעלה, בנה ואחיה: מי יישאר בחיים מתוך השלושה. לקח לי זמן עד שמצאתי את המקור, שהוא מהילדות שלי.

בברית המועצות היו כמה כותבי ספרים ומחזות לילדים שמאחורי צורה תמימה הצליחו להעביר מסר עמוק (חלקם הגדול — יהודים, איני יודע האם זה היה צירוף מקרים ותוצאה של השכלה יחסית טובה בקרב יהודי רוסיה דאז, או השפעה של המסורת). ביניהם שמואל מרשק (Samuil Marshak), משורר, מחזאי וגם ציוני בצעירותו – http://en.wikipedia.org/wiki/Samuil_Marshak.

בציוותו במוציא לאור המרזכי לספרי ילדים עבדה Tamara Gabbe, גם היא יהודיה, שכתבה כמה מחוזות מאוד מרגשים ומפורסמים, שהוצגו בתאוטרון למשך שנים וצולמו כסרטים. מיוחד ביצירות שלה היה עיצוב של המחזות כאגדות, סיפורי עם, תמיםים לכאורה ובזכות זה מצליחים לעבור את הביקורת המחמירה של השלטון ולהגיע אל הקורא.

מחזה אחד — Avdotya Ryazanochka — על אשה בשם אבדוטיה מעיר ריאזאן (שבמרכז רוסיה), במאה ארבע עשרה לספירה בזמן הכיבוש הטטרי. שליט הטטרים מציע לאבדוטיה, כמחמאה על האומץ שלה, לבחור ולהציל ממוות אחד מהשלושה (בעל, בן ,אח), והיא עונה כי גם אמה נרצחה על ידי טטרים ולא יהיה לה עוד אח, ולכן בוחרת בו. השליט מתרשם מחוכמתה ומשחרר את שלושתם.

Tags: ,

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.